آغاز دانشماده نگاری قوانین حقوق عمومی در ویکی حقوق

۱۴۰۱/۰۴/۲۹
ف
ف

به نقل از روزنامه آسیانیوز: پس از دانشماده‌نگاری قوانین مادر حقوق خصوصی و حقوق جزا در ویکی حقوق، پروژه قوانین حقوق عمومی با دانشماده‌نگاری قانون اساسی توسط پژوهشگران پژوهشکده حقوق و قانون ایران کلید خورد.

پروژه “ویکی حقوق” به عنوان اولین و تنها دانشنامه آنلاین، تخصصی و عمومی توسط پژوهشکده حقوق و قانون ایران در سال ۱۳۹۹ طراحی و اجرا شد. آغاز این پروژه با دانشماده نگاری قوانین حقوق خصوصی نظیر قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی بود که تا سال ۱۴۰۰ به طول انجامید. پس از به پایان آمدن این بخش، پزوهشگران پژوهشکده حقوق در عرصه حقوق جزا و جرمشناسی، نگارش بخش کیفری این دانشنامه را آغاز کرده و آن را تا خرداد ۱۴۰۱ به پایان رساندند. این پژوهشکده هم اکنون و پس از گزینش و اختبار از پژوهشگران حقوق عمومی، دانشماده نگاری قوانین حقوق عمومی را در ویکی حقوق آغاز کرده‌است.
ویکی حقوق در صدد است تا دانشنامه ای جامع و رایگان را با شعار «حقوق را جدی بگیریم» و با هدف توسعه اطلاعات حقوقی برای آحاد جامعه و دسترسی به ارجاعات تخصصی برای جامعه حقوقی فارسی‌زبان تهیه کند.
محدوده فعالیت ویکی حقوق در حول ۶ محور تعیین شده‌است:

۱- تدوین مقالات دانشنامه‌ای بر اساس شماره مواد قانونی

۲- تدوین مقالات دانشنامه‌ای برای اصطلاحات تخصصی حقوقی

۳- معرفی اطلاعات شناسنامه ای کتب مرجع حقوقی

۴- معرفی نام آوران حقوق ایران و بین‌الملل (اساتید، قضات، وکلا و پژوهشگران برجسته)

۵- معرفی سارمان‌های حقوقی و قضایی اعم از دولتی و خصوصی

۶- معرفی دانشکده‌های حقوق ایران و جهان

پژوهشگران حقوق عمومی به دو روش حضوری و نیمه حضوری مشغول به نگارش مدخل‌های این دانشنامه هستند. فرایند نیمه حضوری به این نحو است که پس از گزینش منابع توسط معاونت پژوهشی پژوهشکده، اداره فراهم آوری منابع، کتب و مقالات انتخاب شده را از طریق نرم افزار اختصاصی پژوهشکده حقوق و قانون ایران به پژوهشگران ارجاع می‌دهد و پژوهشگران از طریق سطرخوانی آن منابع، اقدام به فیش برداری، نمایه سازی و دانشماده نگاری می‌کنند. اما در فرایند حضوری، پژوهشگران از طریق بانک جامع فیش های علمی نرم افزار، صرفا به نگارش دانشماده های قوانین حقوق عمومی می‌پردازند.
در این مرحله نیز همچون بخش حقوق خصوصی و حقوق جزا، پس از نگارش مقالات، ویراستاران اقدام به ویراستاری، روان سازی و استاندار سازی مقاله نوشته شده، می‌کنند.

مطالب مرتبط